1
2
3
4
6
5

Tule oppimaan Erätauko-dialogi menetelmän tausta sekä miten rakentavia keskusteluja suunnitellaan, ohjataan ja niiden vaikuttavuutta arvioidaan!
Erätauko on dialogimenetelmä, jonka tavoitteena on vahvistaa rakentavaa keskustelua ja osallisuutta eri ihmisten välillä. Erätauko-dialogissa pyritään ymmärryksen lisäämiseen, ei päätöksentekoon tai yksimielisyysteen. Erätauko perustuu toisia kunnioittavalle dialogille, jossa ohjaaja huolehtii turvallisesta ja tasapuolisesta keskustelusta.
Koulutuksessa tutustut Erätauko-menetelmän työkaluihin ja saat käytännön vinkkejä niiden soveltamiseen keskustelujen ohjaamisessa työssäsi ja järjestössäsi. Koulutuksen aikana laadit oman Erätauko-keskustelun suunnitelman ja saat siihen vertaispalautetta. Suunnitelman avulla sinun on helppo lähteä järjestämään omaa Erätauko-keskustelua.
Kouluttajina toimivat Siviksen asiantuntijat Virpi Markkanen ja Heidi Ristolainen.
Koulutus koostuu kolmesta verkkotapaamisesta ja niiden välillä suoritetuista itsenäisistä välitehtävistä. Verkkotapaamiset sisältävät luento-osuuksia, ryhmätyöskentelyä ja dialogiharjoituksia pienryhmissä.
Ensimmäisessä verkkotapaamisessa perehdytään Erätauko-menetelmään, dialogisuuteen ja dialogia tukeviin yhteistoiminnallisiin taitoihin. Ensimmäisen verkkotapaamisen jälkeen välitehtävänä on oma dialoginen kokeilu tai osallistuminen Erätauko-keskusteluun.
Toisen verkkotapaamisen aikana tutustutaan Erätauko-dialogin käytännön järjestelyihin, suunnitteluun ja ohjaamiseen sekä ryhmän luottamuksen rakentamiseen Erätauko-työkaluja hyödyntäen. Toisen verkkotapaamisen jälkeen välitehtävänä on oman Erätauko-keskustelusuunnitelman laatiminen.
Kolmannessa verkkotapaamisessa syvennetään Erätauko-dialogin ohjaamista, esitellään omat Erätauko-suunnitelmat sekä perehdytään Erätauko-dialogin vaikuttavuuden kysymyksiin.
23.9.–21.10.2026
Koulutus toteutetaan verkkokoulutuksena. Koulutukseen sisältyy työskentelyä koulutuksen verkkotyötilassa.
Verkkotapaamisten ajankohdat ja aiheet:
Ke 23.9. klo 9–12: Dialogin perusteet
Ke 30.9. klo 9–12: Dialogin ohjaaminen
Ke 21.10. klo 9–12: Erätauko-menetelmän hyödyntäminen ja oman keskustelun suunnittelu
Tavoitteena on, että koulutuksen jälkeen
osaat selittää, mistä Erätauko-menetelmässä on kysymys.
osaat suunnitella Erätauko-keskustelun.
osaat ohjata Erätauko-keskustelua.
saat valmiudet kohdata haastavia tilanteita dialogissa.
osaat hyödyntää Erätauko-keskustelun osallistujien oivalluksia ja keskustelun yhteenvetoa.
saat valmiudet arvioida Erätauko-keskustelun vaikuttavuutta.
Arvioinnin kriteerit
Erätauko-dialogin ohjaajakoulutuksen hyväksytystä suorituksesta saa 1,5 opintopistettä. Koulutussuoritus arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty. Arvioinnin kriteerit ovat ePerusteet-sivustolla.
Saavutettavuus ja turvallisuus
Noudatamme koulutuksessa Siviksen turvallisen tilan periaatteita.
Olethan yhteydessä, jos sinulla on koulutuksen saavutettavuuteen liittyviä erityistarpeita.
Muuta
Koulutus toteutetaan Teamsissä ja SivisKampuksen verkkotyötilassa.
Jos koulutukseen ilmoittautuneita on enemmän kuin koulutuspaikkoja, Siviksen jäsenjärjestöjen edustajat ovat etusijalla.
Jos et pääsekään osallistumaan koulutukseen, voit perua ilmoittautumisen itse SivisKampuksella siihen asti kunnes ilmoittautuminen sulkeutuu.
Koulutus on osallistujille maksuton, mutta peruuttamattomasta poisjäännistä veloitetaan 50 euroa.
Tutustu koulutuksen osallistujan ohjeisiin.
Lisätietoja koulutuksesta:
Heidi Ristolainen, heidi.ristolainen@opintokeskussivis.fi, puh. 040 738 1702
